Sarcina, nașterea unui copil, adopția
Statul susține protecția drepturilor copilului și intereselor acestuia prin asistență socială și medicală părinților și copilului în cauză, și prin aplicarea și garantarea procesului de adopție.
Pot beneficia de prestații sociale copiii care sunt cetățeni ai Republicii Moldova, care au domiciliul în Republica Moldova, copiii cărora li s-a recunoscut statutul de apatrid în Republica Moldova și copiii străini domiciliați în Republica Moldova.
publicEvent.steps
Sarcina și Nașterea
în cazul în care aveți statut de asigurat în sistemul de asigurări obligatorii de asistență medicală puteți beneficia de medicamente compensate, care sunt achitate parțial sau integral de Compania Națională de Asigurări în Medicină (CNAM), dacă vă încadrați în următoarele categorii:
- gravidele (pentru profilaxia și tratamentul anemiilor, profilaxia malformațiilor);
- persoanele cu maladii acute și cronice.
- copii pană la vârsta de 18 ani.
Nivelul de compensare diferă în funcție de specificul maladiei, excepție făcând copii cu vârsta până la 18 ani care pentru care medicamentele sunt compensate integral. Detalii suplimentare pot fi obținute accesând linkul: http://cnam.md/?page=42
Înregistrarea actului de naștere reprezintă procedura de înregistrare a nou-născutului în baza declarației despre naștere a părinților, a unuia dintre ei sau a altor persoane împuternicite conform condițiilor şi termenului stabilit de legiuitor.
Certificatul de naștere reprezintă actul de stare civilă întocmit pe un formular tipizat, de model unic pe întreg teritoriul Republicii Moldova, care confirmă faptul nașterii titularului acestuia.
Documente necesare
Pentru a înregistra nașterea, trebuie să prezentați următoarele documente:
- declarația despre naștere care este depusă de unul sau ambii părinți; în cazul imposibilității prezentării personale a părinților, declarația de naștere se poate face de către:
- rudele părinților;
- o persoană împuternicită de părinții copilului;
- administrația unității sanitare în care s-a produs nașterea sau în care se află copilul;
- autoritatea tutelară.
- certificatul medical constatator al nașterii, eliberat de unitatea sanitară în care a avut loc nașterea;
- actele de identitate a părinților sau a unuia dintre ei;
- certificatul de căsătorie a părinților;
- în dependență de cazul specific, pot fi solicitate documente adiționale, lista cărora poate fi vizualizată accesând linkul: http://www.asp.gov.md/ro/node/185.
În dependență de cazul specific, puteți înregistra nașterea prin adresarea la următoarele locații:
- serviciul stare civilă al ASP în a cărui rază teritorială s-a produs nașterea sau își au domiciliul părinții copilului, lista cărora poate fi vizualizată accesând linkul: http://www.asp.gov.md/ro/node/2418;
- primăria localității în raza căreia s-a produs nașterea sau își au domiciliul părinții copilului, lista cărora poate fi vizualizată accesând linkul: http://www.primarii.md/primarii;
- misiunile diplomatice şi Oficiile consulare ale Republicii Moldova în cazul când nașterea s-a produs peste hotarele țârii. lista cărora poate fi vizualizată accesând linkul: http://asp.gov.md/ro/node/1644;
- puteți înregistra nașterea și să obțineți certificatul de naștere a copilului până la momentul externării din instituția medicală; în acest scop puteți apela biroul specializat de înregistrare a actelor de stare civilă în cadrul instituțiilor medico-sanitare în care s-a produs nașterea. https://msmps.gov.md/ro/content/harta-institutiilor-medicale
Termenul depunerii
Termenul acordat pentru declararea nașterii și înregistrarea actului de stare civilă este de cel mult 3 luni din ziua nașterii copilului. Vă atragem atenția că nerespectarea fără motiv întemeiat a acestui termen atrage după sine aplicare unei amenzi în mărime de la 500 de lei la 2.500 de lei.
Unul sau ambii părinți are/au obligaţia de a declara naşterea copilului. Termenul acordat pentru declararea naşterii şi înregistrarea actului de stare civilă este de cel mult 3 luni din ziua naşterii copilului. În cazul imposibilităţii prezentării personale a părinţilor, declaraţia de naştere se face de către: rudele părinţilor; o persoană împuternicită de părinţii copilului; administraţia unităţii sanitare în care s-a produs nașterea sau în care se află copilul; autoritatea tutelară.
Certificatul este eliberat gratuit în ziua depunerii cererii.
Înscrierea copilului la grădiniță și la școală
Vă puteți înscrie copilul în instituțiile preșcolare de tip general de la vîrsta de 3 ani, în funcție de locurile disponibile.
Înscrierea se face exclusiv online, pe portalul www.egradinita.md, și se poate face doar la grădinițele din districtul în care părinții locuiesc.
În afară de aplicația online propriu zisă, va trebui să încărcați în aplicație următoarele documente:
- Copia buletinului părintelui (sau act de tutelă)
- Copia adeverinței de naștere a copilului;
- Un document care confirmă locul de ședere în districtul arondat (de ex. Certificat de componență a familiei eliberat de Președintele asociației locatarilor)
Vă puteți înscrie copilul în clasa I în districtul școlar corespunzător, fără probe de concurs, dacă acesta a împlinit vîrsta de 7 ani pînă la începutul anului școlar.
În cazul în care nu a împlinit vârsta de 7 ani până la începutul anului şcolar, îl puteți înscrie în clasa I dacă instituţia dispune de locuri
Înscrierea copilului în clasa I are loc în baza cererii părinților ori a reprezentanților legali ai acestuia, la care vor fi anexate în fotocopii următoarele:
- buletinul de identitate al părintelui/reprezentantului legal;
- certificatul de naștere al copilului;
- fișa medicală perfectată până la data înscrierii;
- 2 fotografii ale copilului (mărimea 3 x 4 cm).
Documentele trebuie depuse la instituția de învățământ la care doriți să înscrieți copilul.
Emiterea pașaportului minorului
Dacă aveți nevoie de pașaport pentru copilul minor, va trebui să depuneți la Agenția Servicii Publice următoarele documente, în funcție de situațiile specifice:
- actul de identitate de uz intern valabil al reprezentantului legal;
- actul de identitate de uz intern valabil al minorului, în cazul în care acesta a împlinit vârsta de 16 ani;
- actul juridic încheiat în formă autentică, care confirmă instituirea tutelei sau curatelei (decizia autorităţii tutelare, decizia consiliului de familie, precum şi alte acte juridice);
- în cazul mamei solitare, documentul ce atestă acest statut eliberat de organele de stare civilă;
- documentele de stare civilă (certificatul de naştere a minorului; certificatul de schimbare a numelui şi/sau prenumelui minorului sau avizul cu privire la anularea, rectificarea şi/sau completarea actului de stare civilă; certificatul de căsătorie al părinţilor, certificatele de divorţ sau deces ale părinţilor, precum şi alte documente de stare civilă, după caz);
- dovada achitării taxelor şi a tarifelor stabilite pentru eliberarea paşaportului (în funcție de urgență, acestea variază între 650 și 2280 lei);
- paşaportul anterior nevalabil, dacă acesta există;
- declaraţia de pierdere sau furt al pașaportului deținut anterior, dacă este cazul;
- cerere pentru deținere a două pașapoarte valabile, dacă este cazul;
- documentele ce atestă dreptul la înlesniri, în original, după caz (pentru beneficiarii de înlesniri la eliberarea paşaportului, în condiţiile prevederilor legale);
- declaraţia unuia dintre reprezentanţii legali, depusă în scris în faţa persoanei responsabile din cadrul subdiviziunii sau autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege, din care să rezulte acordul pentru eliberarea paşaportului persoanei reprezentate, în cazul părinţilor aflaţi în căsătorie, în afara căsătoriei sau divorţaţi, dacă în hotărârea instanţei de judecată nu este stabilit părintele căruia i-a fost încredinţată întreţinerea minorului;
- hotărârea instanţei de judecată cu privire la divorţ definitivă şi irevocabilă (prezentarea acestei hotărâri nu este obligatorie în cazul în care se prezintă acordul ambilor părinţi privind eliberarea paşaportului minorului, autentificat de notar sau de alte persoane abilitate prin lege ori declarat în scris în faţa persoanei responsabile din cadrul subdiviziunii);
- declaraţia în scris a părintelui, căruia i-a fost încredinţat minorul prin hotărârea instanţei de judecată definitivă şi irevocabilă, depusă în scris în faţa persoanei responsabile din cadrul SEAI/CM sau autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege, din care să rezulte acordul acestui părinte privind eliberarea paşaportului persoanei reprezentate.
Valabilitatea pașaportului este stabilită, după cum urmează:
- pentru cetățenii Republicii Moldova cu vârsta sub 7 ani pe un termen de 4 ani;
- pentru cetățenii Republicii Moldova cu vârsta de la 7 ani până la 16 ani pe un termen de 7 ani;
- pentru cetățenii Republicii Moldova cu vârsta peste 16 ani pe un termen de 10 ani