Obținerea actelor de identitate (buletin, pașaport)

1.

Cadrul normativ și legislativ

În conformitate cu prevederile legislației Republicii Moldova actele de identitate din sistemul național de pașapoarte sunt toate tipurile de pașapoarte, de buletine de identitate, permisele de ședere, documentele de călătorie ale apatrizilor (Convenția privind statutul apatrizilor din 28 septembrie 1954), ale refugiaților (Convenția cu privire la statutul refugiaților din 28 iulie 1951) și ale beneficiarilor de protecție umanitară.

Tipurile de acte de identitate ale unui cetățean al Republicii Moldova sunt următoarele:

2.

Buletinul de identitate

3.

Obținerea pașaportului

3.2.
Termenele de valabilitate

Termenul de valabilitate a unui pașaport poate varia în funcție de vârsta dumneavoastră, în calitate de solicitant, după cum urmează:

  • persoanelor cu vârsta sub 7 ani pașaportul se eliberează pe termen de 4 ani;
  • persoanelor cu vârsta de la 7 până la 16 ani pașaportul se eliberează pe termen de 7 ani;
  • persoanelor cu vârsta peste 16 ani pașaportul se eliberează pe termen de 10 ani;
  • pentru cetățenii Republicii Moldova, ale căror amprente digitale nu pot fi prelevate temporar, pașaportul se eliberează pe termen de 12 luni.
3.3.
Procedura solicitării

În scopul solicitării pașaportului urmează să vă adresați la subdiviziunile teritoriale (centrele multifuncționale) ale Instituției Publice “Agenția Servicii Publice' (http://asp.gov.md/ro/node/2376) și să prezentați următoarele documente:

  • buletinul de identitate;
  • pașaportul anterior, dacă acesta există (în cazul în care au intervenit schimbări în starea civilă și în datele cu caracter personal, de expirare a termenului de valabilitate, de deteriorare, etc.);
  • declarația de pierdere sau furt al pașaportului, dacă este cazul;
  • documente de stare civilă (numai în cazul în care au intervenit schimbări în starea civilă și în datele cu caracter personal ale solicitantului de la data eliberării ultimului buletin de identitate sau pașaport). Prezentarea documentelor de stare civilă nu este obligatorie dacă informația despre schimbările intervenite în starea civilă și în datele cu caracter personal ale solicitantului este actualizată în Registrul de stat al populației. În aceste situații, suplimentar la cerere, persoana depune în scris o declarație pe proprie răspundere în acest sens;
  • dovada achitării taxelor și a tarifelor stabilite la reprezentanța locală a Agenției Servicii Publice (intre 850 si 2980 lei, in funcție de urgență)

Totodată, dacă la momentul depunerii cererii, solicitantul este în imposibilitate de a prezenta buletinul de identitate, acesta urmează să declare pe proprie răspundere că buletinul de identitate nu a fost pierdut și se află în termen de valabilitate, iar datele buletinului de identitate se vor confirma prin informația din Registrul de stat al populației.

Persoanele cu domiciliul permanent sau temporar în străinătate, pot solicita perfectarea pașaportului național, depunând o cerere la misiunea diplomatică sau oficiul consular al Republicii Moldova (http://asp.gov.md/ro/node/1644).