Fortificarea și asigurarea sănătății individuale
Asigurare medicală
Puteți beneficia de servicii medicale în mod liber, contra plății corespondente de la orice instituție medico-sanitară publică sau privată.
Statutul de persoană asigurată în sistemul asigurării obligatorii de asistență medicală se obține dacă sunteți încadrat în una din următoarele trei categorii:
- Angajați – prima de asigurare pentru o persoană angajată se calculează în funcție de contribuția procentuală din salariu și din alte recompense. Perioada activă a poliţei medicale este echivalentă cu termenul de angajare. Documentul care stă la baza schimbării statutului de asigurat este Darea de seamă privind reținerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală și a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate.
- Persoane asigurate de Guvern – sunt 11 categorii de persoane asigurate de către stat (de exemplu, copiii, pensionarii, șomerii etc.). Lista completă poate fi consultată la linkul următor: http://www.legis.md/cautare/rezultate/108528
Persoane care se asigură în mod individual – acestea achită prima în sumă fixă. Poliţa medicală este valabilă până pe 31 decembrie a anului pentru care a fost achitată prima de asigurare obligatorie de asistenţă medicală. Documentul care stă la baza schimbării statutului de asigurat este cererea, iar la achitarea primei online, prin MPay, nu sunt necesare alte acte. Excepție fac persoanele care se încadrează în categorii speciale – deținătorii de terenuri agricole, notarii, executorii judecătorești, etc.
Asigurarea obligatorie de asistență medicală se obține în baza statutului de asigurat în Sistemul de asigurări obligatorii de asistență medicală.
Datele de contact ale serviciilor teritoriale de relații cu beneficiarii ale CNAM se găsesc accesând linkul: http://cnam.md/httpdocs/editorDir/file/Amplasare/1/Datele-de-contact-Serviciile-DRB_20_03_17(1).pdf
Pentru atribuirea/schimbarea statutului de asigurat în Sistemul de asigurări obligatorii de asistență medicală este necesar să achitați prima pentru asigurare de asistență medicală obligatorie (la sediile Companiei Naționale de Asigurări în medicină) și să solicitați schimbarea statutului de asigurat.
Asigurarea socială (sistemul de asigurări sociale de stat)
Pentru a beneficia de aceste servicii este necesar să obțineți statutul de contribuabil la bugetul de asigurări sociale de stat.
Pentru a vă înregistra în calitate de contribuabil la bugetul național de asigurări sociale de stat trebuie să întruniți condiții diferite, în funcție de statutul dumneavoastră:
înregistrarea este obligatorie și se efectuează la structurile teritoriale ale CNAS în a căror rază se afla adresa juridică (domiciliul) a solicitantului. Detalii se găsesc accesând linkul: http://www.cnas.md/regionmap.php?l=ro&idc=175&t=/Despre-CNAS/Subdiviziunile-teritoriale/CTAS&
în funcție de subiectul asigurării, trebuie prezentate diverse documente.
Persoanele juridice și întreprinderile cu statut de persoană fizică, supuse înregistrării de stat de organele abilitate conform legislației cu funcții de înregistrare, trebuie să prezinte următoarele documente:
- copia fișei de înregistrare eliberată de organul abilitat de înregistrarea de stat;
- copia documentelor de constituire (statut, regulament) în cazurile în care organul înregistrării de stat nu eliberează fișa de înregistrare (la înregistrarea sindicatelor, cultelor, asociațiilor obștești de nivel teritorial);
- copia certificatul eliberat de organul sindical ierarhic superior privind înregistrarea organizațiilor sindicale la Ministerul Justiției.
Persoanele juridice constituite în baza actelor normative trebuie să prezinte următoarele documente:
- copia actului normativ care constată faptul constituirii;
- copia extrasului din Registrul unităților de drept prin care se confirmă că persoana juridică este luată la evidența de stat;
- copia documentului prin care se confirmă numirea în funcție a persoanei care prezintă documentele.
Notarul public, cabinetul avocatului, executorul judecătoresc, biroul individual al mediatorului, biroul asociat de mediatori trebuie să prezinte următoarele documente:
- copia licenței de desfășurare a activității profesionale sau documentul ce atestă desfășurarea activității profesionale;
- copia extrasului din:
- registrul de stat al notarilor – pentru notari,
- registrul Cabinetelor avocaților și Birourilor asociate de avocați – pentru avocați,
- registrul executorilor judecătorești – pentru executori judecătorești, registrul privind evidența înregistrării birourilor mediatorilor – pentru mediatori;
- copia actului care confirmă dislocarea sediului;
- copia actului de identitate a persoanei care practică activitatea profesională.