Studii și burse de studiu
publicEvent.steps
Înscrierea la învățământul timpuriu
În instituția publică de educație timpurie sunt înscriși, la solicitare, în mod obligatoriu, fără restricții, discriminare și probe de concurs, toți copiii cu vârsta de până la 6 sau 7 ani.
Instituțiile preșcolare din Moldova sunt de două tipuri:
- creșă-grădiniță pentru copii cu vârsta de la 2 până la 3 ani; și
- grădiniță pentru copii cu vârsta între 3 ani și 6 sau 7 ani.
Dacă locuiți în Chișinău, veți face înregistrarea online, până cel târziu la data de
31 iulie a anului în care copilul trebuie să înceapă grădinița , pe portalul: www.egradinita.md.
Dacă sunteți din afara Chișinăului, veți face înscrierea personal, în calitate de părinte, la instituția la care doriți înscrierea.
Înainte de a selecta grădinița la care depuneți cererea asigurați-vă că aceasta corespunde sectorului în care locuiți.
Pentru a înmatricula copilul în instituția de educație preșcolară, trebuie să prezentați următoarele documente:
- cererea părintelui/reprezentantului legal;
- copia documentului care confirmă locul de ședere în sectorul arondat;
- copia adeverinței de naștere a copilului;
- extrasul din istoria dezvoltării copilului cu concluziile despre starea sănătății/vaccinuri/recomandările medicului etc.;
- certificatul confirmator despre absența bolilor infecțioase eliberat de către medicul de familie cu 24 de ore înainte de începerea frecventării;
- documentele necesare stabilirii suportului social, după caz.
Înscrierea la învățământul școlar primar
Orice copil care se află pe teritoriul Republicii Moldova, indiferent de statutul său, are dreptul la educație primară oferită gratuit în cadrul sistemului de învățământ.
Școala primară include clasele I – IV, școlarizarea devenind obligatorie după împlinirea vârstei de 7 ani. Școlarizarea copiilor care nu au împlinit vârsta de 7 ani până la începutul anului școlar se decide în baza cererii părinților sau a altor reprezentanți legali ai acestora, în funcție de gradul de maturitate psihosomatică, confirmat de specialiști, în modul stabilit de MECC.
Învățământul școlar primar se finalizează cu testarea națională organizată în baza metodologiei aprobate de Ministerul Educației.
Pentru înmatricularea copilului în învățământul primar, veți depune, completa și valida actele de înscriere ale copilului în instituția de învățământ din districtul școlar în care locuiți. Lista instituțiilor care asigură învățământul primar poate fi vizualizată accesând linkul: http://ctice.md/portalscolar/
Setul de documente trebuie să includă următoarele documente:
- cererea pentru înscrierea copilului în clasa I;
- buletinul de identitate al părintelui/reprezentantului legal;
- certificatul de naștere al copilului;
- fișa medicală (Trimitere – extras, formular nr. 0,27/e) perfectată până la data înscrierii (emisă de medicul de familie);
- 2 fotografii ale copilului (3x4 cm);
- raportul despre maturitatea școlară a copilului (decizie a comisiei municipale sau raionale).
După organizarea probelor de aptitudini specifice profilului și completarea locurilor, locurile rămase libere vor fi distribuite copiilor din alte districte școlare care vor urma aceeași procedură.
Prioritate au copiii care au împlinit vârsta de 7 ani până la începerea studiilor. Lista finală a copiilor înscriși va fi validată prin ordinul directorului instituției.
Mai multe detalii puteți găsiți accesând linkul: https://mecc.gov.md/ro/content/invatamintul-primar
Înscrierea la învățământul gimnazial
Învățământul gimnazial include clasele V-IX și durează 5 ani de studii.
La finalul clasei a IX-a, în baza unei metodologii elaborate de MECC, se organizează examene naționale de absolvire pentru toți elevii. Evaluarea se realizează la patru probe, una fiind specifică minorităților naționale, la promovarea cărora se eliberează certificatul de studii gimnaziale.
Înscrierea în gimnaziu se face în mod obligatoriu, fără probe de concurs, pentru elevii din districtul școlar corespunzător, excepție făcând înscrierea în gimnaziu la clasele cu profil de arte și sport care se face în baza unor probe de aptitudini specifice profilului. Lista instituțiilor care asigură învățământul gimnazial poate fi vizualizată accesând linkul: http://ctice.md/portalscolar/
Mai multe detalii puteți găsi accesând linkul: https://mecc.gov.md/ro/content/invatamintul-gimnazial
Înscrierea la învățământul liceal
Învățământul liceal este organizat pe următoarele filiere:
- teoretică, cu profilurile umanist și real; şi
- vocațională, cu profilurile de arte, de sport, teologic, militar.
Învățământul liceal cu durata de 3 ani (clasele X-XII) este organizat în licee cu frecvență la zi și cu durata de 4 ani (clasele a X-XIII) organizat în licee cu frecvență redusă.
Învățământul liceal se finalizează cu examenul de Bacalaureat, organizat de MECC și are ca scop evaluarea externă a cunoștințelor și competențelor de bază ale absolvenților învățământului liceal.
Admiterea în învățământul liceal este organizată în instituția liceală, în baza mediei notelor din certificatul de studii gimnaziale. Admiterea la studiile de profil includ și probe de aptitudini. Lista instituțiilor care asigură învățământul gimnazial poate fi vizualizată accesând linkul: http://ctice.md/portalscolar/
Pentru a înmatricula elevul la învățământul liceal trebuie să depuneți un set de documente la instituția selectată și anume:
- cererea de înscriere;
- certificatul de absolvire a gimnaziului;
- buletinul de identitate / certificatul de naștere;
- adeverința medicală: forma F-086 (eliberată de medicul de familie);
- 4 fotografii (3x4cm);
- copia diplomelor de la olimpiade.
Mai multe detalii puteți găsiți accesând linkul: https://mecc.gov.md/ro/content/invatamintul-liceal
Schimbarea instituției de învățământ primar, gimnazial sau liceal
Elevii din învățământul general au dreptul să se transfere de la o instituție la alta, de la un profil la altul, de la o formă de învățământ la alta, în conformitate cu anumite prevederi, detaliate în continuare.
Transferul elevilor din clasele X-XII se efectuează în perioada inter-semestrială sau a vacanței de vară. Acesta se solicita printr-o cerere depusă în atenția Organului local de specialitate în domeniul învățământului, după coordonarea prealabilă a ambilor directori de instituții.
În ciclul primar (clasele I-IV) şi în ciclul gimnazial (clasele a V-IX) elevii se pot transfera, în perioada vacanțelor, în aceeași instituție de învățământ de la o clasă la alta, sau de la o instituție de învățământ la alta, în limita efectivelor de elevi la clasă, stabilită de Organului local de specialitate în domeniul învățământului.
Transferul elevilor în timpul anului școlar se poate efectua, în mod excepțional, în următoarele situații:
- la schimbarea domiciliului;
- în cazul unei recomandări medicale acordate pe baza unui diagnostic definitiv stabilit;
- din clase bilingve în clase de cultură generală în ciclul primar şi gimnazial;
- la/de la un profil / filieră de liceu la alta din clasele bilingve la celelalte profiluri;
- din instituțiile liceale cu învățământ cu frecvență la zi în instituții cu frecvență redusă (învățământ seral).
Elevii din învățământul liceal se pot transfera, păstrând forma de învățământ, astfel:
- în aceeași instituție de învățământ preuniversitar, de la o clasă la alta la același profil, în baza ordinului, în baza ordinului directorului Instituției;
- de la un profil la altul în perioada vacanței (numai în clasa a X-a şi după semestrul I al clasei a XI-a, în perioada vacanței), după promovarea probelor de diferență, în limita efectivelor de elevi la clasă, stabilită în Instituție;
- de la un liceu la altul, respectând profilul;
- de la un liceu la altul, schimbând profilul (numai în clasa a X-a şi după semestrul I al clasei a XI-a, în perioada vacanței), după promovarea probelor de diferență, în limita locurilor disponibile din Instituția solicitată, în modul stabilit în prezentul Regulament.
Transferul este aprobat în condițiile în care există locuri disponibile la instutuția de învățământ vizată și dacă au fost promovate probele de diferență (dacă prin transfer este schimbat și profilul liceului). După aprobarea transferului, Instituția în care se transferă elevul este obligată să solicite situația școlară a acestuia în termen de 5 zile lucrătoare, iar Instituția de la care se transferă elevul este obligată să elibereze solicitantului situația școlară. Elevul nu este înscris în catalog până la primirea situației școlare de către Instituția în care s-a transferat şi emiterea ordinului directorului.
Înscrierea la studii superioare în instituțiile de învățământ din Republica Moldova
Instituțiile de învățământ superior desfășoară activități de învățământ pe bază de programe de studii, programe ce funcționează pe principiul calității și corelării ofertei educaționale cu piața muncii.
Fiecare instituție de învățământ superior își elaborează și aplică propriile metodologii și strategii, precum și organizează concursuri de admitere, în baza autonomiei universitare. Lista instituțiilor de învățământ superior poate fi vizualizată accesând linkul: https://mecc.gov.md/ro/content/institutiile-de-invatamant-superior
Procesul de studii superioare este împărțit pe două cicluri:
- ciclul I – Licență; și
- ciclul II – masterat.
Pentru a putea candida pentru un loc la studiile de licență, trebuie să depuneți următoarele acte:
- cererea de înscriere la concursul de admitere;
- actul de studii;
- certificatul medical-tip ( 086/e);
- diplomele de gradul I-III de la concursurile republicane sau internaționale;
- 4 fotografii (3x4 cm);
- bonul de plată a taxei specifice de înscriere;
- alte acte care pot fi solicitate expres de către instituție.
Înmatricularea candidaților declarați admiși în urma concursului de admitere se face prin ordinul rectorului. Listele finale cu studenții înmatriculați se fac publice pe paginile web ale instituțiilor.
Informații suplimentare cu privire la ciclul I de licență pot fi obținute accesând linkul: https://mecc.gov.md/sites/default/files/regulament_admitere_-_2018_18.04.18.pdf
Înscrierea la o instituție de învățământ superior în Moldova se face în a doua jumătate a lunii iulie a fiecărui an. Locurile oferite sunt atât locuri finanțate de la bugetul statului, cât și locuri cu taxă.
Fiecare instituție de învățământ superior își elaborează și aplică propriile metodologii și strategii, precum și organizează concursuri de admitere, în baza autonomiei universitare. Puteți afla mai multe despre acestea, dar și despre taxele aplicabile anual la sediul instituțiilor sau pe pagina web a acestora.
Puteți participa la concursul de admitere în ciclul II de studii superioare de masterat doar în cazul în care sunteți deținători ai diplomei de studii superioare de licență sau ai unui act echivalent de studii.
Pentru a putea candida pentru un loc la studiile de masterat, trebuie să depuneți următoarele acte:
- cererea de înscriere la concursul de admitere;
- diploma de licență și anexa/suplimentul în original;
- certificatul medical-tip (nr. 086-e), eliberat în anul admiterii;
- 6 fotografii, 3 x 4 cm;
- diplome ce atestă participarea la diferite olimpiade, concursuri, expoziții;
- chitanța de achitare a taxei de înscriere;
- alte acte care pot fi solicitate expres de către instituție.
Înmatricularea candidaților declarați admiși în urma concursului de admitere se face prin ordinul rectorului. Listele finale cu studenții înmatriculați se fac publice pe paginile web ale instituțiilor.
Informații suplimentare cu privire la ciclul II de masterat pot fi obținute accesând linkul: http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&lang=1&id=360103
Aplicarea la burse de studii în străinătate
Puteți beneficia de burse de studiu în străinătate care sunt oferite de alte state cetățenilor Republicii Moldova în baza Acordurilor de colaborare în domeniul învățământului și culturii.
Adițional, puteți aplica și la diverse programe de burse de studii din domeniul privat care operează în Republica Moldova. Printre acestea, cele mai populare sunt bursele DAAD, Erasmus Mundus, Visegrad, Visby.
Pentru mai multe detalii, accesați adresa: https://mecc.gov.md/ro/content/apeluri-de-proiect-burse-stagii sau paginile web ale programelor de interes.
Recunoașterea și echivalarea actelor de studii și calificărilor obținute în străinătate
Dacă ați studiat în străinătate și intenționați să continuați studiile sau să ocupați un loc de muncă în Republica Moldova aveți opțiunea de a recunoaște și echivala actele de studii și calificările obținute în străinătate.
Procedura de recunoaștere și echivalare a actelor de studii se realizează în baza legislației naționale și a convențiilor la care Moldova este parte.
Recunoașterea și echivalarea se face prin comparație cu sistemul educațional național, în vederea stabilirii nivelului pe care acestea le conferă în învățământul național. Acest proces ia în calcul următoarele aspecte:
- tipul programului de studii/programului de formare profesională;
- numărul de credite transferabile;
- conținutul programului de studii/de formare profesională;
- calificare profesională (Suplimentul la Diplomă/Certificatul de calificare).
Recunoașterea și echivalarea sunt urmate de eliberarea unui Certificat de recunoaștere și echivalare, act eliberat de către MECC, prin care se oficializează decizia privind recunoașterea și echivalarea unui act de studii sau a unei calificări, obținute în străinătate. Acest fapt vă conferă aceleași drepturi, ca și celor care au urmat studiile, la nivelul respectiv, în instituțiile de învățământ din sistemul educațional național.
Recunoașterea și echivalarea actelor de studii și calificărilor obținute în străinătate poate fi obținută printr-o solicitare depusă la CTICE http://ctice.md/Trebuie să depuneți la sediul Centrul Tehnologii Informaționale și Comunicaționale în Educație ('CTICE') sau să trimiteți prin postă la adresa instituției dosarul cu documente care trebuie să conțină următoarele acte:
- cererea – tip, MECC, prin care se solicită recunoașterea și echivalarea actului de studii; formularul cererii tipizate poate fi descărcat accesând linkul: https://mecc.gov.md/sites/default/files/cerere_autentificare.doc;
- actul de studii obținut în străinătate și suplimentul la diplomă/ foaie matricolă și/sau alte documente adiționale;
- actul de studii, privind studiile efectuate anterior plecării în străină;
- copia buletinului de identitate sau a pașaportului;
- alte documente care pot fi solicitate.
În funcție de țară unde v-ați efectuat studiile, pot exista proceduri adiționale legate de legalizarea actelor. Mai multe informații pot fi obținute accesând linkul: https://mecc.gov.md/ro/content/autentificarea-si-recunoasterea-actelor-de-studii
Durata procedurii de recunoaștere și echivalare este de 30 de zile lucrătoare de la data depunerii dosarului complet. În cazul în care termenul de perfectare a dosarului a fost depășit, veți fi anunțat în scris, prin posta electronică sau prin telefon cu referire la motivele acestei întârzieri.