Certificat de arhivă/extras din documentele Fondului Arhivistic al Republicii Moldova
Certificatul de arhivă constituie un document cu putere juridică, ce conţine informaţie despre existența în documentele arhivei, a unor date referitoare la situații și drepturi semnalate prin cererile solicitanților.
Extrasul din documentele de arhivă constituie reproducerea exactă a unei părţi din textul documentului, ce se referă nemijlocit la problema, evenimentul sau persoana, indicate în solicitate.
Principalele documente care pot fi obținute:
- certificate de arhivă întocmite în baza registrelor parohiale cu privire la naștere, căsătorie și deces, pentru perioada anilor 1850-1918;
- extrase de proprietate (până în anul 1944);
- extrase de vânzare-cumpărare, donaţii, testamente autentificate la instituțiile notariale;
- extrase din tabele cu locuitorii împroprietăriţi în baza Reformei Agrare din 1921;
- extrase de evacuare a cetățenilor din Basarabia (1940, 1941, 1944);
- certificate cu privire la recensămintele populației din Basarabia din Fondul arhivistic ,,Catagrafii cu locuitorii Guberniei Basarabia, pentru anii 1824-1886”;
- certificate cu privire la represiunile politice ale populației din Basarabia (deportare, exilare, trimitere la muncă silnică în condiţii de limitare a libertăţii, expulzare din ţară şi lipsire de cetăţenie, expropriere, internare forţată în instituţii de psihiatrie etc.);
- certificate privind drepturile salariale cuvenite necesare pentru calcularea pensiei (stagiu de muncă, ordinele de angajare/concediere, certificat de salariu, reorganizarea instituției etc.).